Sunday, November 11, 2012

SALAM MAAL HIJRAH - 1434H


Allah SWT berfirman yang mafhumnya :

"Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah ( untuk membela dan menegakkan Islam ) , nescaya ia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur , dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan untuk berhijrah kepada Allah dan RasulNya , kemudian ia mati ( dalam perjalanan) , maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan (ingatlah ) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani ". ( Surah An-Nisa ayat 100 ).

Tahun baru Hijrah 1434 H yang diiringi oleh tahun baru Masehi 2013 M telah membuka lembaran baru bagi kita umat Islam. Siang dan malam silih berganti tanpa jemu melengkapi peredaran sehingga cukup setahun . Terkadang kita berfikir mengapa begitu cepat masa berlalu sedangkan baru beberapa kerja kita dilakukan , baru beberapa agenda dilaksanakan dan mengapa masa berputar begitu pantas.

Tahun baru ( Hijrah ) datang membawa seribu erti kepada umat Islam yang mengerti akan erti sebuah kehidupan yang diredai Allah SWT. Peristiwa Hijrah disambut saban tahun mengajak seluruh umat Islam bermuhasabah dan memperbaiki diri untuk mendapat reda Allah SWT.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan terima kasih kerana sudi mengunjungi laman blog PSG SRII Al-Amin.